الاثنين، أغسطس 29، 2011

لماذا قمنا بالثورة؟؟؟

جزء من حوار تلفزيوني تخيلي-ممكن يكون حصل بس انا لسه ماشفتوش-

المذيع: لماذا قمنا بالثورة؟
الضيف: انا لا اعلم لماذا قمنا بالثورة...انا كنت في الحمام ساعتها والحقيقة يا فندم انا مش شايف اي داعي نسميها ثورة ولا حتى انتفاضة دي حتى ماحصلتش حركة اصلاحية ليه بقي؟؟؟ انا اقولك
بص .. مش هادخلك دخلة قولي ايه اللي اتحقق. خالص على فكره دي دخلة قديمة اوي
ببساطة يا فندم احنا ماعملناش ثورة لاننا مش عايزين
دول شوية شباب من بتوع المظاهرات-قلة يعني- نزوا كتير اوي اوي اوي
وبناء على قانون المصادفات
بما ان كل مظاهرة بتجتذب ليها شوية عناصر غير مسيسة
يبقي احتمال مع كتر المظاهرات ان العناصر دي تبقي بالصدفة كتير اوي في مرة
والاحتمال ده طردي
يعني ايه؟
يعني كل ما تكتر مظاهرات
يكتر الناس العادية اللي بتدخل معاك
ولما الناس العدية بتدخل معاك
هاتلاقي نفسك بتعمل مظاهرات اكتر
وهكذا

بالصدفة في خمسة وعشرين يناير حصلت الصدفة دي
الناس كلها نزلت تقريبا
بس المشكلة بساطة
ان الغير مسيسين بيفضلوا بعيد عن بؤرة  صناعة القرار
ودول بقي اللي بيقولولك عجلة الانتاج واقفه
والعيال اللي في التحرير دي قاعدة ليه

ودول اللي الناس اللي بتلعب سياسة او فاهمه سياسة او بتدور على حقوق البلد بشكل عام
يعني المسيسن
حتى المستقلين منهم
بيتحايلوا عليهم عشان ينزلوا يوم 9\9
وابقي قابلني لو فلحوا
الغير مسيسين طبعا


ليست هناك تعليقات: