الأحد، يناير 21، 2007

الى الجحيم يا كريم

الناس خلاص جالها عبط
ال ايه فري كريم
وال ايه كريم بطل
وال ايه كريم من حقه يعبر عن رايه
وال ايه اعداء التعبيير عن الراي وحشين
ناقص يقولو ال ايه الست سوسو شاغيفة
ياخي ابوكو لابو كريم لابو المللك لابو لنجليز
حملة في المدونات انقذو كريم عشان ماتبقوش انتوا اللي جايين
وانا بقول لو عملتو زي كريم ان شاء الله هاتولعوا في جهنم
ال ايه القاضي اتاثر بالناس اللي كانت حاضرة الجلسة
ده يبقي قاضي نص كم لو اتأثر بالناس وماحكمش باللي يرضي ربنا
ماحكمش باللي في الدستور حتة
كريم بطل عشان اتحبس
ماهي بقت موضة
كل واحد يتحبسله كام يوم ولا كام اسبوع ولا كام شهر حتى بقي بطل
سؤال واحد حد يجاوبني عليه
لو كريم ده مات
البلد اللي انتوا عايزنها تبقي خضرا وحرا دي هاتخسر ايه

كريم ده عمل ايه للبلد
عمل ايه للدين
عمل ايه لامه وابوه
عمل ايه لنفسه
عمل ايه للقطة اللي بيربيها
من في الابطال دول عمل ايه
حد ياخونا يديني رقم
يقولي فلان عمل كذا
غير كذا

صوباعي اهو حد يحطه على انجاز واحد لاي بطل من الابطال
ولا يمكن انا فاهم البطولة غلط
حد يفهمني البطوله بتاعتكم طيب

كريم
ياكش تولع بجاز

هناك 6 تعليقات:

khaled يقول...

بوست جامد يا لؤى و عندك حق فى كل اللى بتقوله
بقلا الحبس لوحده بيعمل ابطال
كان زمان اللى بيعمل مظاهرة يحبسوه يبقى بطل بس مش عشان اتحبس ده علشان ليه قضية
لكن ده عمل ايه؟
الحملة دى هتلاقيها طالعه من مصدر واحد و هتلاقى الصورة مأخوذة من موقع منال و علاء بالتحديد الله يحرقهم بجاز وسخ زيهم لأنهم بينشروا قلة الادب و للأسف فيه ناس كتير متبعاهم

الأباصيرى يقول...

دى أول مرة أزور مدونتك وواضح انها مليانة مواضيع حلوة

بص ياباشا الموضوع مش موضوع كريم قال أية أو عمل اية!! ومحدش قال أن كريم دة بطل... الموضوع ومافية من وجهة نظرى أنة مينفعش واحد يعتقل ويتحبس لمجرد أنة نشر افكارة وأتكلم بحرية.. مش معنى أنى اتكلم وأقول رأيي أنى أتحبس لو رأيي دة معجبش حد

أنا ليا حرية التعبير وغيرى لة حق الرد والتحفظ على كلامى بس ملهوش حق يصارد رأيى ويحبسنى بسهولة كدة

يعنى نفترض مثلا أن موضوع بقرتان فى المزرعة اللى أنت حاطة دة
ممكن الصبح تلاقى 4 عساكر داخلين عندك البيت وواخدينك من قفاك لانك بتلمح أن الشعب المصرى عبارة عن بهايم يبايعون مبارك وووووو
والموضوع يتحول بقدرة قادر من موضوع فكاهى لقضية أمن دولة وتلاقى نفسك محبوس لانك كتبت رأيك

الموضوع مش موضوع كريم .. الموضوع موضوع دفاع عن حرية التعبير

تحياتى

Unknown يقول...

نورتني لاول مره يا سي اباصيري

شوف يا اباصيري
انا متفق معاك تماما ان ماينفعش حد يتحبس عشان بيقول رايه
لكن انا بقول البلغة لمن اتبع الهوى وقل ادبه

لما اقول رايي في قضية فده رايي
مع العلم اني لازم التزم الادب
ماينفعش يبقي رايي ان اللي بياكلو بيض بالبسطرمة انهم حمير

انا مابحبش البيض بالبسطرمة واسبابي انه مثلا بيعملي حموضة

ده بس اللي مسموحلي بيه

لكن ماقدرش اقولك ماتاكلش بيض بالبسطرمة
ابقي بحرضك

ولو قلتلك البيض بالبسطرمة هو طريق الهالكين ابقي بغسلك مخك
ولو قلتلك اني اطالبك بالقيم والاخلاق المبادئ والقيم اياك والبيض والبسطرمة ابقي ضلالي وابن ستين في سبعين

ولو قلتلك انت حمار-مع الاعتذار طبعا عشان ده مثل -لو قلتلك انت حمار عشان بتاكل بيض بالبسطرمة ابقي ابن كلب واستاهل ضرب الجزمة
عشان بقيت قليل الادب
واخر حاجه ممكن حد يطلبها منك انك تحترم حرية رايي لاني انا شخصيا حجرت على حرية رايك وقلت عليك حمار لاعتناقك هذا الراي

تيحاتي
واتمنى تشرفني تاني

الأباصيرى يقول...

بص ياسيدى

بردة حتى لو شتمتنى هيبقى المفروض عليا أحترم رأيك اللى قلتة وليا حق الرد علية وفى نفس الوقت ليا أعتراض على الشتيمة وممكن أطالب بحقى عن طريق القضاء.... يعنى
هطالب برد أعتبار من الشتيمة بس مش هطالب بمصادرة رأيك

يعنى المفروض عم كريم يتحاكم بتهمة السب والقذف لو كان شتم بس مش يتحاكم بتهمة نشر افكارة

ربنا بردة أدانا عقل ويوم ماتحرضنى على أنى أعمل كذا فأنا ليا عقل وفى أمكانى أنى أفكر كلامك دة صح ولا غلط وبعدها أقرر وأتحمل نتيجة قرارى

يعنى لما قولتلى مثلا ماتاكلش بيض بالبسطرمة دة حقك وانا حقى أنى أقولك لأ هاكل بيض بالبسطرمة
ولو قلتلى البيض بالبسطرمة دة طريق الهالكين فأنا عندى عقل وهدور فى القرآن أو الأنجيل وأشوف الكلام دة صح ولاغلط
ولو قلتلى عشان القيم والمبادئ ففى الحالة دى هبصلك من فوق لتحت وهقول فى سرى الشخص دة شكلة مجنون
أما لو قلتلى أنت حمار عشان بتاكل بيض بالبسطرمة فهعترض على الشتيمة وهرد على رأيك أن البيض بالبسطرمة مش برسيم عشان أبقى حمار


وبغض النظر بقة عن الرغى اللى فوق دة أنا بمووت فى البيض بالبسطرمة فبلاش تشهير ونشر افكار انة بيجيب حموضة

بص انا بحب النقاش يعنى انا بدافع عن وجهة نظرى لانى مقتنع بيها وبحترم ردك على الكومنت لانك أنت كمان بتدافع عن رأيك ووجهة نظرك

وبعدين انا كل يومين هعدى أشوف الجديد اللى عندك.
بس ياريت تفك الحماية اللى على البروفايل بتاعك لانة كنت بدخل المدونات من خلال البروفايل بتاع أصحابها

khaled يقول...

بقولكو ايه نتكلم عن حريات التعبير و كل واحد له رأيه أكره كريم أحب كريم كل واد ليه وجهة نظر بس ما حدش ييجى جنب البيض بالبسطرمة لو سمحتو
انا اؤيدك يا أباصير و أشجعك على موضوع البسطرمة

غير معرف يقول...

معاك حق يا لؤى انا اتكلمت انا وانت فى الموضوع دة وشايف ان الاستاذ اباصيرى مزودها شويه فى موضوع حرية التعبير بس مش كريم هو الشخصية اللى يدافع عنها من دون كل الناس التانية