الجمعة، مارس 04، 2011

مش عاجبني




اللي يخليني ادمي واللي هو الديموقراطية في نفس ذات الوقت عبارة عن شوية نقط بسيطة واساسية
اولا اني اشعر بالامان في بيتي وفي الشارع والشغل وحتى وانا مسافر بره
للأسف ولا حاجه من دول كانت موجوده قبل الثورة
ثانيا اني اشعر بحريتي في تكوين رأيي والدفاع عنه
طبعا ده ماكانش موجود برده
اني اشعر باحترامي لنفسي واحترام الغير ليا واحترامي للغير
مادام احنا الاتنين بنتصرف بشكل محترم
ايه اللي يخلي ظابط امن الدولة يوافق او مايوافقش اني ادرس في الكلية
هو انا هادرس في الكلية عشان انا عندي معلومة ولا عشان ماشي جنب الحيط

انا احترمت شفيق عشان مشي من غير دم
انه لما ماعجبنيش-انا الشعب مش واحد ولا اتين انا مجتمع- مشي بالادب
بس مش معقوله عشان مشي دي حاجه كويسة اقوم ارشحه رئيس جمهورية
ده حتى ساعتها هايبقي مامشيش والحاجه الكويسة اللي حيلته راحت
يعني فلسفيا حتى الافتراض فاسد

بالنسبة بقي للناس البني ادمين والربع بني ادمين
انا -كبني ادم- مش عاجابني حسني مبارك وفكره توريثة للحكم
ومش عاجبني سامح فهمي وتصدير الغاز-حتى لو مش لاسرائيل- بسعر اقل من سعر تكلفته
ومش عاجبني وزير العدل بوجود تزوير في الانتخابات وتأخير في القضايا وعدم تنفيذ لاحكام الدستورية العليا اللي طالعه ضد الحكومة
ومش عاجبني ابو الغيط وانا لما بخرج برا مصر بخبي بسبوري المصري
مش عارف سمعتم عن حملة انا افريقي قبل كده ولا لا
بس هو ده كان الحل
احترامي كمصري اقل بكتير من احترامي كافريقي

ومش عاجبني وزير الداخلية وفي معتقليين رأي وكمان بتعذبوا
ومش عاجبني الظابط اللي بيتعامل معايا بناء على وظيفتي في البطاقة او الكونتاكتس اللي عندي في الموبايل

ومش عاجبني الظابط اللي بيديني وصل بمخالفة صف تاني فلما اقراه الاقيه تكاليف استخدام ونش
وانا اساسا ماكنتش واقف صف تاني
مش عاجبني الامين اللي بياخد فلوس في اشارة
مش عاجبني المسجل خطر اللي بيقف في طريق الميكروباصات عشان يدوله كارته-فرده حكومية مقنعه- واللي مايدفعش يضرب باكثر الطرق امتهانا-حصلت قدامي كذا مره

مش عاجبني العسكري اللي واقف في المرور بياخد جنيه عشان يجيب ملف عربيتي من الارشيف
ودي شغلته الاصلية والوحيده على فكره
مش عاجبني الموظف اللي لو مااخدش الفلوس-اللي هو عايزها بالظبط- يبقي الرد الطبيعي فوت علينا بكره او ايه ده اللي بتديهوني هو انا بشحت
مش عاجبني موظفة الحكومة اللي قالتلي بما انك جامعي يبقي تخرج تخلي عم فلان هو اللي يكتبلك الطلب
مش عاجبني طابور العيش اللي الناس بتموت فيه بعضها
مش عاجبني الناس اللي ماتت في الدويقة والعبارة والمظاهرات
مش عاجبني كم الشحاتين اللي في البلد
مش عاجبني كلمة بقشيش اللي بتبقي اول كلمة السياح بيعرفوا ترجمتها قبل حتى ان مصر يعني ايجيبت
مش عاجبني تفتيشي اتناشر مرة وانا نازل شرم اللي هي حته من بلدي اصلا
مش عاجبني جرنالي القومي اللي بيدفعلوا فلوس من الشعب عشان يطبل ويزمر لحزب واحد بس
مش عاجبني ان نتيجة تدخل امن الدولة في التدريس الجامعي ان الدكاترة المحترمين اللي درسولي -في ام مجانية التعليم-يتعدوا على الصوابع
مش عاجبني اني ادي ابني دروس من اولى ابتدائي
مش عاجبني الزحمة
مش عاجبني النمر الخاصة في العربيات
مش عاجبني مواكب الوزرا اللي بتعطلني
مش عاجبني كوني مصري قبل الثورة

بس
بعد الثورة
حابب اوي اني اكون مصري ومافيش حاجه مش عاجباني

ليست هناك تعليقات: