الجمعة، مارس 18، 2011

لأ



بكره
بعد كام ساعة كده
هانزل وهاقول رأيي
هاعلم على ورقة كده واحطها في صندوق
والورقة دي هاتتعد
وتتقال كرقم في النتيجة
كام واحد قالوا اه وكام واحد قالوا لأ
وانا هاقول لأ
لاول مرة هايبقي ليا صوت
اول مرة في حيااااااااااااااااااااتي انتخب
وبقولك يابني
ياللي لسه ما جتش
انا هاقول لأ
ولما اقول لأ هاجي هنا واقول اني قلت لأ
لأ عشانك يابني
لأ لاني لو قلت نعم وطلعت الاختيار الغلط انت اللي هاتلبس المصيبة دي 
انت اللي هاتشوف ديكتاتور جديد
لكن لو قلت لأ وطلعت الاختيار الغلط انا اللي هالبس فراغ دستوري مش انت

هاقول لأ يابني عشان انا مش موافق على دستور 71 اللي بيعمل رئيس الجمهورية اله
هاقول لأ يابني عشان انا مش عايز فرعون يقولي لا اريكم الا ما ارى ولا اهديكم الا سبيل الرشاد
هاقول لأ يابني عشان انا فرحان باني ابتديت افهم سياسة ومش عايز البس العمة تاني
هاقول لأ يابني عشان لو انت اتولدت وانا بره باخد دكتوراه يبقالك حق الترشح للرئاسة
هاقول لأ يابني عشان اللي ليه حق الانتخاب ليه حق الترشح
هاقول لأ يابني عشان لما اترشح للرئاسة مالفش على المحافظات اجيب تلاتين الف صوت والسيد البدوي يترشح عشان مصطفى شردي نجح في بور سعيد
هاقول لأ يابني عشان مش مرتضى منصور يرشح نفسه واحمد زويل يادوبك يصوت 
هاقول لأ يابني عشان مش عايز خمسين في المية فلاحين وعمال انا عايز الفلاحين والعمال وبقية فئات الشعب كله
هاقول لأ يابني عشان عايز دستور برلماني
هاقول لأ يابني عشان مصر تبقي احسن واكثر استقرارا مش عشان اقضي السنة اللي جاية بحارب في اخوان ووطني
هاقول لأ يابني عشان اللي يشكل الدستور لجنة منتخبة من الشعب كله مش منتخبة من دوائر انتخابية بس
هاقول لأ يابني عشان مش عايز فساد تاني
هاقول لأ يابني عشان مش عايز غش تجاري وجشع رجال اعمال وشوارع مكسرة تاني
هاقول لأ يابني عشان عايز مستشفيات نضيفة ورعاية طبية كويسة 
هاقول لأ يانبي عشان انا كمصري يبقالي احترامي جوا وبره البلد
هاقول لأ يابني عشان انا اطالب بدستور جديد يكفل حرية التعبير والرأي ويسائل الفاسدين عما يفعلون حتى لو كانوا رئيس الجمهورية
هاقول لأ يابني عشان امشي في شوارع مسفلته
هاقول لأ يابني عشان الطريق يبقي فاضي
هاقول لأ يابني عشان السلع ماتغلاش على الفاضي
هاقول لأ يابني عشان يبقي عندنا اكتفائنا الذاتي من القمح
هاقول لأ يابني عشان اعرف اكل واشرب من غير ما اتسرطن
هاقول لأ يبني عشان يبقي عندنا صناعة وزراعة نصدرها لبره
هاقول لأ يابني عشان اعرف انا وملاين الشباب والبنات اللي زيي نتجوز
هاقول لأ عشان انت تيجي 


لكن 
بكره هاقول لأ
وبعد بكره هاقول اللي نتيجة الاستفتاء تقوله
عشان نقوم بمصر تاني
اللي هايقول اه مش خاين ولا عميل ولا عنده اجنده ولا حتى مابيفهمش
اللي هايقول اه ليه وجهة نظر احترمها
ولو هو الاغلبية هامشي معاه ايدي في ايده واحارب عشان نقوم بالبلد 

هناك تعليق واحد:

Unknown يقول...

مبروك القرار .. وربنا يوفقنا ..